NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
أَحْمَدُ
بْنُ يُونُسَ
حَدَّثَنَا
زُهَيْرٌ
حَدَّثَنِي
إِسْمَعِيلُ
عَنْ عَامِرٍ
عَنْ
الْحَارِثِ
عَنْ عَلِيٍّ
رَضِيَ
اللَّهُ
عَنْهُ قَالَ
إِسْمَعِيلُ
وَأُرَاهُ
قَدْ
رَفَعَهُ
إِلَى
النَّبِيِّ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
أَنَّ
النَّبِيَّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
قَالَ لَعَنَ
اللَّهُ
الْمُحَلِّلَ
وَالْمُحَلَّلَ
لَهُ
Ali (r.a.)'dan; demiştir
ki;
"Peygamber
(s.a.v.); Hülle nikâhı ile evlenen kocaya ve kendisi için hülle yapılan
kocaya Allah lanet etsin" buyurdu.
İzah:
Tirmizi, nikah; Nesaî, talak,
zîne; İbn Mâce, nikah; Dârimî, nikah; Ahmed b. Hanbel, I, 448, 83, 87, 88, 93,
107, 121, 133, 150, 158, 450, 451, 462; II, 322 Beyhaki, es-Sünenü'l-kübrâ,
VII, 208.
Kocasından üç talakla
boşanmış bir kadının tekrar eski kocasına dönebilmesi için yabancı bir erkekle
geçici olarak nikah edilmesine hülle denir. Geçici ve ekseriyetle bir günlük
nikahlanma ile evlenen adama "muhallil'V eski kocaya da "mahallelim
leh:"yani "kendisi için hülle yapılan" denir. Hülle çirkin bir
hareket olduğundan Resûl-i Ekrem (s.a.) hülle yapana da yaptırana da lanet
etmiştir.
Aile yuvasını ve nikah
bağını hafife olan bu hareketin "muhallelün leh" için çirkinliği
meydandadır. Muhaîlil için olan çirkinliği ise, nefsini başkasının arzusu
istikametinde iare etmesidir, Peygamber efendimiz ise, bu kişiyi i'reti tekeye
benzetmiştir.[Şevkanî, Neylü'l-Evtâr, VI, 149.]
İbn Mace'nin bu mevzuda
merfû olarak tahric ettiği bir hadisin meali şöyledir: "Dikkat edin size
ödünç alınan tekeyi haber vereyim mi?" onlar da "evet!" Ya
Resûlallah..." dediler buyurdu ki: "O helal kılmak için evlenen
kimsedir. Allah buna ve o kocaya lanet etsin."[İbn Mâce, nikah]
Metinde geçen
"el-Muhallfl" kelimesi Sünen-i Ebû Davud'un bazı nüshalarıyla
Tirmizî'nin Sünen'inde "el-Mühallel" şeklinde geçmekte ise de, mânâ
itibariyle aralarında bir fark yoktur.